زوج مریوانی هنگام رفتن به اروپا در آب‌های یونان غرق شدند

مشکلات اقتصادی و ناامیدی از بهبود کیفیت زندگی بسیاری از ایرانیان را به مهاجرت واداشته است

این زوج که قصد داشتند از سالونیک به آتن بروند، به‌دلیل تاریکی و ناآشنایی با منطقه، در رودخانه غرق شدند‌ـ عکس از توییتر

یک زوج پناهجوی ایرانی که قصد داشتند به اروپا مهاجرت کنند، در آب‌های یونان غرق شدند و جان باختند. 

جلیل روانگرد ۳۴ ساله و سمیه جامخانه ۲۸ ساله اهل مریوان بودند و سال گذشته به‌ قصد مهاجرت به اروپا، از زادگاه خود به ترکیه سفر کرده بودند. جسد آنان روز پنجشنبه ۲۳ دی‌ماه (۱۳ ژانویه) در رودخانه‌ای نزدیک به جزیره سیرس یونان کشف شد. 

عبدالله جامخانه، برادر کوچک سمیه که در این سفر با آنان همراه بود، به سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گفت که شامگاه چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه قصد داشتند از شهر سالونیک به آتن بروند، اما به دلیل ناآشنایی با وضعیت جغرافیایی منطقه و تاریکی شب، خواهرش هنگام عبور از رودخانه نتوانست به مسیر ادامه دهد و آب او را با خود برد. به گفته آقای جامخانه همسر سمیه نیز وقتی ‌می‌خواست او را نجات دهد، غرق شد و هر دو نفر جان باختند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، دست‌کم ۱۰ پناهجوی کرد اهل شهرهای کرمانشاه، ثلاث باباجانی، مریوان و سردشت، که سه نفر آنان زن بودند، هنگام رفتن به اروپا جان خود را از دست دادند. 

در روزهای آخر آذرماه ۱۴۰۰ نیز یکی دیگر از پناهجویان ایرانی به‌ نام سیروان علی‌پور، اهل سردشت، حین عبور از کانال مانش غرق شد و جان باخت. 

پناهجویان ایرانی برای رسیدن به خاک اروپا با مشقت‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند و خطر غرق شدن در دریا، سرمازدگی و سقوط از ارتفاع آنان را تهدید می‌کند. 

پاییز سال گذشته خبر غرق شدن خانواده ایران‌نژاد که قصد داشتند از فرانسه به بریتانیا بروند واکنش‌های زیادی برانگیخت. سه عضو این خانواده کودک بودند و جسد آرتین ایران‌نژاد، کودک ۱۵ ماهه این خانواده، ماه‌ها بعد پیدا شد. 

بیکاری، مشکلات معیشتی، ناامیدی از بهبود کیفیت زندگی، نبود آزادی‌های مدنی و محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی بسیاری از ایرانیان را به مهاجرت واداشته است. 

نتایج یک نظرسنجی که به‌تازگی در مرکز افکا‌رسنجی کیو انجام شد، نشان داد که از هر سه ایرانی، یک نفر تمایل دارد مهاجرت کند و انگیزه ۸۰ درصد این افراد برای خروج از ایران، مسائل اقتصادی است. 

بر اساس این آمار، تمایل به مهاجرت میان ایرانیان حدود دو برابر میانگین جهانی و بالاتر از میانگین خاورمیانه است. میانگین تمایل به مهاجرت در جهان ۱۵ درصد اعلام شده است. 

بسیاری از ایرانیان که امکان مهاجرت قانونی مثل مهاجرت تحصیلی و سرمایه‌گذاری را دارند از این طریق کشور را ترک می‌کنند، اما افرادی که این امکان را ندارند، گزینه پناهندگی را انتخاب می‌کنند. 

گزارش اخیر رصدخانه مهاجرتی ایران حاکی از آن است که نیمی از ایرانیان خارج از کشور پناهنده‌اند و فقط در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۴)، حدود ۶۰ هزار ایرانی در کشورهای دیگر اعلام پناهندگی کردند.